Political Killing―in Bacolodo―


はじめに

私はバコロドのマヒムラトン村でエクスポージャーを行った。そこでマナプラ市に住むマゼンダさんにインタビューをした。マゼンダさんの夫であるエドウィンさんはさとうきび農業組合のリーダーだった。


<暴力>

エドウィンはさとうきび農家に雇用され、給料をもらって生活をしていた。2005年のある日、オーナーが新しいポリティカルプログラムを発表した。エドウィンはそれまで自分の給料が低いことに悩んでおらず、低くても仕方がないと思っていた。しかし、そのプログラムを見て彼は自分たちの権利が無視されていることに気づいた。彼は他のさとうきび労働者たちにこの問題を教えた。しかし、3ヵ月後彼はオーナーに雇われた男に銃で撃たれ殺された。それは家に帰る道の途中のことであった。
 直接的暴力はオーナーが暗殺を実行したことである。また、オーナーが彼らの権利を無視したことも直接的暴力である。構造的暴力はさとうきび労働者たちが彼らの権利の実現を願うこともできない環境におかれていることである。そして、オーナーが彼らの権利を無視しても誰もとがめることができない環境も問題である。


<自力更生>
 
エドウィンは既に自ら自力更生を実行していた。彼は自分の権利が守られていないことに気づき、そのことを他のさとうきび農家の人々に教えていた。エドウィンのおかげで、他の労働者たちも自分たちの権利が守られていないことに気づいていった。
 現在マゼンダは収入がない。しかし、夫がリーダーであったさとうきび農業組合の人々の生活資金提供を受けて暮らしている。お互いが助け合っていく自力更生はこれからも続いてほしい。
 以上から私は自力更生には人々が自分たちの権利が守られていないことに気づくこと、オーナーと政府を法的に訴えること、そしてグループの助け合いが必要だと感じた。


<阻害要因>
 
阻害要因はなんといっても殺されることへの恐怖である。事実、エドウィンが死んでから彼のさとうきび農業組合は動けなくなった。それはリーダーが居なくなり方向性を見失ってしまったことと死への恐怖によるものである。現在はマゼンダへの生活資金提供のみ、行っている。死への恐怖の効果は絶大だ。
 そして少ない収入も阻害要因である。マゼンダはきちんとお金をもらっていれば、オーナーへ反抗をすることはなかったと言っていた。


<連帯>
 
連帯はさとうきび労働者の人権の確保に意欲的なNGOに守ってもらうことである。私はこのようなNGOがオーナーと労働者のパイプの役割を果たすように願う。


<関与>
 
この問題に私が取り組めることは、上述したようなNGOに参加し、問題の解決に乗り出すことだ。そして、これからも自分なりに調査を進め知識を深めていくことも大切である。また、自分の知識を自分の中だけで終わらせるのではなく、他の人々に伝えていくことが大切だと感じた。


おわりに
 
以上がバコロドでのポリティカルキリングのインタビュー内容である。この問題の解決のためには農地改革を進めていくことが大事だと感じた。農地改革の推進が困難ならば、フィリピン政府がオーナーの管理を徹底し、労働者の人権確保に乗り出すべきである。この問題は根が深く、まだまだ調べたりないので日本に帰ってからも調査を続け見聞を深めていきたい。
また、夫の死という辛い経験を包み隠さず話してくださったマゼンダには心から感謝をしたい。


                              


Political killing―in Bacolodo―



I went to Purok Mahimulaton village in exposure. I interviewed Mathenda living from Manapula there. Mathenda’s husband was sugarcane worker group leader.



Edwin work under the land owner. Edwin’s owner announced political program on 2005. Edwin didn’t suffer for low income and cannot help reserving low income before announced political program. But Edwin had some doubt when reading this program. Edwin noticed that this program didn’t have sugarcane worker rights. Edwin taught this program’s problem sugarcane worker group member.
But after 3 months, he is dead by owner’s employee on the went back home road.
Direct violence is killing. And Owner ignore sugarcane worker rights. Structural violence is sugarcane worker can’t hope realization of their rights by the Philippino society. And Owner is allowed to ignore sugar cane worker rights by the Philipino government.





Edwin already acted himself for self reliance. He taught other sugarcane worker that sugarcane worker didn’t have their rights. After, they noticed that they don’t have their rights by the grace of Edwin.
At present, Mathenda don’t have income But sugarcane worker group help her’s life. Help each other is self reliance.
I think that self reliance is sugarcane worker notice that they don’t have their rights, invoke on government and owner and reciprocal help.




Obstacle is killing. His farmer group can’t act practically after Edwin died. Because they don’t have leader and have fear of killing. Now they act only Mathenda’s life helping. Killing have big effective in can’t acting.
Another obstacle is low income. Mathenda said that if he get enough money, he don’t have complaint.




Solidarity is protected by NGO. I hope that NGO will become pipe between the owner and sugarcane worker.




I can do anything. I can join international NGO. I research myself more and more. And I will tell other people.



 
My interview detail hereinbefore. I think that solving this problem need to forwarding land reform. If it is difficult for forwarding land reform, Philippino government protect sugarcane worker by owner. And Philippino government govern owner thoroughly. This problem is very difficult. I’m continue research this.
Thank you Mathenda for teach me her bitter experience.

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